Na stołeczne Lotnisko Chopina pociągami dalekobieżnymi z Łodzi nadal będziemy dojeżdżać tylko z przesiadką. PKP Intercity, które przed kilkoma laty uruchamiały bezpośrednie połączenia w tej relacji, nie zamierzają ponownie wprowadzać ich do oferty. Kursy z Łodzi przez Służewiec na Okęcie mogliby więc ewentualnie uruchomić tylko przewoźnicy samorządowi lub komercyjni.
Nasz Czytelnik zgłosił się do nas z pytaniem w sprawie bezpośrednich pociągów z Łodzi do stacji Warszawa Lotnisko Chopina. W przeszłości były one uruchamiane przez PKP Intercity, jednak okres ich kursowania był bardzo krótki:
od grudnia 2019 r. (wprowadzenie nowego rocznego rozkładu jazdy) do marca 2020 r. (wybuch pandemii COVID-19 i wprowadzenie
lockdownu z całkowitym wstrzymaniem pasażerskich połączeń lotniczych).
Oprócz lotniska – Mordor
Zdaniem pomysłodawcy dziś dobrym pomysłem byłoby przywrócenie tych połączeń. Oprócz lotniska pociągi te zatrzymywały się bowiem
na przystanku Warszawa Służewiec, w rejonie tzw. Mordoru – warszawskiego zagłębia biurowego.
– Łodzianki i łodzianie mieli dostęp do lotniska, a pracujący w okolicy Służewca mieli dostęp do miejsc pracy. Obecnie, gdy rośnie bezrobocie i firmy powracają do pracy stacjonarnej, jest duża potrzeba, aby samorząd zamawiał pociągi ŁKA lub Polregio z Łodzi do Warszawy Służewca i Lotniska Chopina – przekonuje Czytelnik. Dodatkowym argumentem jest, w jego ocenie, omijanie przebudowywanej stacji Warszawa Zachodnia (choć należy zauważyć, że inwestycja zmierza ku końcowi, a po latach 2021-2023 okres największych utrudnień w tym węźle pasażerowie mają zdecydowanie za sobą).
PKP Intercity: Centrum jest najważniejsze
Zapytaliśmy przewoźników oraz łódzki Urząd Marszałkowski o związane z tym plany. Na razie otrzymaliśmy odpowiedź od operatora, który zaoferował połączenie z Łodzi na Lotnisko Chopina jako pierwszy. – W tym momencie połączenia te nie są planowane – jednoznacznie deklaruje przewoźnik. Jak uzasadnia biuro prasowe spółki, ze względu na ograniczoną przepustowość linii kolejowej 1 koncentruje się ona na poprawie dojazdów do centrum Warszawy. – Z naszych danych wynika, że centrum stolicy jest celem większości podróży pasażerów na linii Łódź – Warszawa – argumentuje.
Przedstawiciele PKP Intercity nie podają wyników frekwencyjne połączeń z Łodzi na Okęcie uruchamianych na przełomie 2019 i 2020 r., zasłaniając się tajemnicą przedsiębiorstwa. – Nie otrzymujemy postulatów od pasażerów dotyczących tego połączenia – informują.